Hanko Sushi

Laatu johtaa menestykseen

Joni Heinikoski

Hanko Sushi on monille tuttu sushiravintolaketju ja sarjassaan Suomen suurimpia. Ensimmäinen Hanko Sushi -ravintola perustettiin kesäiseen Hankoon vuonna 2009. Nykyään Hanko Susheja on jo 20 kappaletta ja ne työllistävät noin 175 henkilöä.

Hanko Sushi Jumbo

MV-Jäähdytys huoltaa Heinikosken alaisuudessa olevat 12 ravintolaa Uudenmaan alueella, kuvassa kauppakeskus Jumbossa sijaitseva Hanko Sushi

Samoihin aikoihin vuonna 2006 alkoi myös Joni Heinikosken ura ravintola-alalla Restamaxin (fuusion myötä nykyinen NoHo Partners Oyj) kokkina. Jonin urakehitys NoHo Partnersilla on ollut ripeää. Työtehtäviä on kertynyt kokin lisäksi niin vuoro- ja keittiöpäällikön, keittiömestarin kuin ravintolapäällikönkin rooleista.

Mies Hanko Sushien takana

Joni toimii tällä hetkellä ryhmänjohtajana ja vastaa Nohon alaisuudessa toimivista Hanko Sushi ravintoloista. ”Kun aloitin Restamaxilla, ravintoloita oli yhtiön alla noin 20. Nykyään ravintoloita on noin 250 kappaletta kolmessa eri maassa. On ollut hienoa seurata konsernin kasvua ja kasvaa samalla itse mukana. Olen aina päässyt itseäni kiinnostaviin hommiin, ja työskentely Noholla on ollut sujuvaa”, Joni kertoo.

Joni Heinikosken vastuualueeseen kuuluvat Hanko Sushi -ravintolat

Jonin tai Hanko Sushin menestys ei perustu pelkkiin onnenpotkuihin, vaan taustalla on vahva usko laadukkaaseen tekemiseen. Laatu syntyy Jonin mukaan lämpimistä asiakaskohtaamisista sekä henkilöstön hyvinvoinnista: ”Tärkeää on osata kommunikoida ihmisten kanssa. Pelkästään asioita johtamalla kehitystä ei saada aikaan, vaan johtamisen täytyy olla ihmisläheistä.” Hanko Sushissa laatu on ollut aina toiminnan lähtökohtana. Ravintolan nimi ei ole syntynyt vain kesäisen kaupungin perusteella, vaan ”Han ko” on myös japania ja tarkoittaa sinettiä eli henkilökohtaista laatuleimaa.

Susheja valmiina tarjoiltavaksi

Lohinigiri ja bowlit ovat asiakkaiden kestosuosikkeja

Kalan ja riisin tuoreus on kunnia-asia

Hanko Sushi aikoo tuoda lähiruokamaisia susheja valikoimaan ja panostaa tulevaisuudessa erityisesti kotimaisten kalojen käyttöön. Suosituin sushi, lohinigiri, ei ole kuitenkaan häviämässä minnekään. Jonin mukaan sushien valmistamisessa tärkeintä on tuoreus: ”Tavoitteemme on valmistaa sushit mahdollisimman lähellä ruokailuhetkeä.”

Sushit valmistetaan lähellä ruokailua

Kaikki annokset valmistetaan aina mahdollisimman lähellä ruokailuhetkeä

Tuoreus ja laadukas riisi ovat Hanko Sushille ehdottoman tärkeitä. ”Lisäksi kaikki tarjoamamme kalat ja äyriäiset ovat sertifioituja, kestävästi kalastettuja ja kasvatettuja”, Joni kertoo. Jokaisen ravintolan omalla ravintolapäälliköllä on tärkeä rooli korkean laadun ylläpitämisessä. Henkilöstön hyvinvoinnin lisäksi ravintolapäällikkö huolehtii siitä, että keittiön koneet ja laitteet ovat kunnossa.

Huoltokumppanin valinnassa nopeus ja hinta-laatusuhde ratkaisevat

Yllättäviä tilanteita laitteiden toimimattomuudesta on sattunut myös Jonin kohdalle: ”Aikanaan menin juhannussulun jälkeen töihin ja ravintolassa odotti trooppinen jääkaappi. Se oli rikkoutunut kesken viikonlopun. Ei auttanut muu kuin ottaa auto alle nopeasti ja lähteä hakemaan tukusta raaka-aineita, jotta päivän saisi jotenkin pelastettua.”

Valmis bowli tarjoiltavaksi

Jonin mukaan erityisesti juuri kylmälaitteet kuten vetolaatikostot, jääkaapit ja pakastimet ovat kaikista kriittisimpiä ja niiden toimintavarmuus on liiketoiminnan kannalta tärkeää. Valitessaan laitteille huoltokumppania Joni panostaa nopeuteen ja hinta-laatusuhteeseen: ”Ikävästi sattuessa, erityisesti nopeus kylmälaitteiden huollossa korostuu. Lisäksi asiakkaiden syklisen käyttäytymisen takia muut huollot, kuten laitteiden ennakkohuollot, on tärkeää saada tehtyä joko hiljaisempaan aamuun tai iltapäivään.”

tuoreustakuu

MV-Jäähdytys tekeekin laiteasennus- ja korjaustöiden lisäksi paljon ammattikeittiölaitteiden ennakkohuoltoja. Ennakkohuolloilla päivystysluontoisia vikakorjauksia tulee selkeästi tavallista vähemmän. MV-Jäähdytyksen huoltosopimusasiakkaat toteavat tutkitusti, että tämä pitää paikkansa. MV-Jäähdytys asentaa ja huoltaa kaikki ammattikeittiölaitteet kellon ympäri, koko Suomen alueella. Yhdessä tarjoamme laadukkaat ravintolapalvelut arvokkaille loppuasiakkaillemme.

Tutustu tästä ammattikeittiön huoltopalveluihimme!