Kari-Pekka Paananen, MV194
Kari-Pekka sai nuorena poikana sähköiskun ja virtapiirit ovat kiinnostaneet siitä saakka. Kari-Pekka aloitti uransa kodinkoneasentajana jo vuonna -86. Hän teki kodinkonehuoltoa ensin 16 vuotta toisen palveluksessa ja siihen päälle 5 vuotta osakkaana yrityksessä. Kodinkonehuoltoa oli tässä vaiheessa mittarissa jo 21 vuotta. Haasteet ja uuden oppiminen ovat tälle miehelle työn suola. Siispä K-P kävi myöhemmin töiden ohella sähkö- ja automaatioasentajan ammattitutkinnon, mikä avasi tien entistä monimutkaisempiin sähkötöihin.
Kari-Pekka Paananen vasemmalla ja Jyväskylän ammattikeittiöiden huoltopäällikkö Kari Makslahti oikealla
MV-Jäähdytykselle K-P tuli Huoltopalvelu Hirvosen yrityskaupan myötä. Ari Hirvosen kanssa K-P oli huoltanut ja asentanut Keski-Suomen ammattikeittiölaitteita jo vuosien ajan. K-P:n mielestä siirtymä MV:lle oli erittäin sujuvaa. Asiakkaat ja asiakaslähtöinen työskentelyote pysyivät samoina. Asiakasrepertuaariin kuului silloin, ja kuuluu edelleen, mm. huoltoasemia, sairaaloita, koulukeskuksia, kuntien keittiöitä, päiväkoteja ja palvelutaloja. Onnistuneiden keittiöasennusten jälkeen asiakkaat haluavat lähes aina jatkaa yhteistyötä huoltosopimuksen parissa.
K-P kuvailee MV:tä rohkeaksi. Jo ensi kosketus yhtiöön oli luonut tämän kuvan. Kun KP tapasi MV:n kehitysjohtaja Lasse Virkin, hän tunsi, että kyseessä on yritys, jolla on hienot tavoitteet sekä myös työkalut niiden saavuttamiseksi. Lasse kertoi, että kyseessä on perheyhtiö, joka tulee myös pysymään perheyhtiönä. Arvopohja tulee Lassen mukaan jo 50 vuoden takaa, mutta sitä ovat tukemassa alan moderneimmat työkalut. Se on yksi niistä asioista, joiden vuoksi MV on Suomen paras huoltoyhtiö. ”Arvostan Lassen rehellisyyttä ja suoruutta. Kaikki, mitä sovittiin, on pitänyt”, K-P sanoo.
Ammattikeittiön huoltoasentajan elämässä ei ole tyypillistä työpäivää. Oli kyseessä huolto tai asennus, jokaisen asiakkaan luona pääsee tekemään ongelmanratkaisua. ”Ei asennuskeikallakaan ole välttämättä suoranaista ongelmaa, mutta kokenut kaveri näkee nopeasti, että asioita voi tehdä asiakkaan työn sujuvuuden ja taloudellisten säästöjen näkökulmasta järkevämminkin”, K-P kertoo. Hyvätkään ammattikeittiösuunnitelmat eivät ole aina täydellisiä, mutta MV auttaa ja konsultoi mielellään. MV-Jäähdytyksen asiakkaat arvostavatkin aivan erityisesti huoltoasentajien suoraa ja rehellistä puhetta. Asiakas tietää, että MV ajaa aina hänen etuaan. Yhteispelillä päästään parhaisiin lopputuloksiin.
K-P on tuttu nimi myös 24/7 päivystysnumeron takaa. Silloin, kun pikaruokaravintolan hampurilaistunneli ei lämpiä, suurkeittiön tunneliastianpesukone hajoaa tai ammattikeittiön uuni ei toimi, on apu saatava pikaisesti paikalle.
K-P suuntaamassa Norjan Lofooteille
K-P asuu 102km päässä Jyväskylän toimipisteeltä. Kysyttäessä, kuinka näin pitkää työmatkaa jaksaa ajaa päivittäin, vastaa hän nauraen: ”Nälkä on hyvä konsultti”. K-P on mies, jolla on jalat maassa ja arvomaailma kohdillaan. Mielekäs työ ja mukavat työkaverit auttavat jaksamaan.
Harrastuksille jää aikaa erityisesti kesäisin, kun on valoisaa. Pää tyhjenee moottoripyörän kyydissä. Moottoripyörällä on tullut koluttua pohjoismaita ja matka jatkuu varmasti heti rajojen auetessa. Luonto ylipäätään on K-P:n sydäntä lähellä. Hän on innokas metsästäjä, vaeltaja ja toiminut myös entisenä pystykorvien omistajana linnunhaukkukoetuomarinakin. ”Käyn säännöllisesti Kolilla ja istun hiljaisuuden ympäröimänä Ukko-Kolin päällä”, K-P kertoo. Kalliot ovat K-P:n mukana olleet paikoillaan jo ennen meitä ja pysyvät myös meidän jälkeemmekin.
Kari-Pekka ja Kari ohjelmoivat tiskikoneen pesuohjelmaa
Tärkeimpiä oppimiskokemuksia ammatillisen osaamisen ohella ovat olleet hyvän asiakaspalvelun merkitys sekä asiakkaan kannalta parhaan ratkaisun etsiminen. ”En pelkää virheitä”, K-P sanoo ja nostaa leukaansa, ”vain oikea ammattilainen uskaltaa kyseenalaistaa ja tuoda vaihtoehtoisia toimintatapoja esiin”. Juuri se MV:llä onkin erityistä. Meille on seuloutunut porukka, joista jokaisen sanaan ja suoraselkäisyyteen voi luottaa.