Pirkanmaan Voimia
Pirkanmaan suurin erikoissairaanhoidon keittiö luottaa MV-Jäähdytykseen
Maarit Hokkanen toimii ruokapalveluesimiehenä Pirkanmaan suurimmassa erikoissairaanhoidon ravintokeskuksessa. Voimia ravitsee terveydenhoitoyksiköiden lisäksi esimerkiksi päiväkodeissa, kouluissa ja ikäihmisten asumispalveluissa. Ateriapalveluiden lisäksi Pirkanmaan Voimia Oy tuottaa moninaisille asiakkailleen myös puhtauspalveluita. Pirkanmaan Voimian omistavat Tampereen, Nokian ja Ylöjärven kaupungit sekä Pirkanmaan sairaanhoitopiiri.
Taysin Keskussairaalan ravintokeskuksesta vastasi aikanaan Huoltolux, sen jälkeen TH-Line ja yritysoston myötä sopimuspohjaista huoltotoimintaa ja sen kehittämistä on jatkanut MV-Jäähdytys Oy. Pirkanmaan sairaanhoitopiirin Keskussairaalan ravintokeskuksesta löytyy sekä Metoksen, Dietan että Electrolux Professionalin ammattikeittiölaitteita. Suurten keittiöiden laitteet valitaan yleensä kilpailutuksen pohjalta ja siksi myös Keskussairaalan keittiöstä löytyy useampaa merkkiä. ”Siinä juuri korostuu se tärkeys, että mukana on merkkiriippumaton kumppani, joka kykenee tarvittaessa asentamaan, huoltamaan ja korjaamaan laitteen kuin laitteen.” tiivistää Maarit.
Suuresta laitekannasta puhuttaessa henkilöstöresurssien saatavuus ja huoltoyhtiökumppanin palvelunopeus ovat lähes yhtä tärkeitä valintakriteereitä. Aina vuoteen 2019 saakka MV-Jäähdytyksen huoltomies oli joka päivä kello 8-12 paikalla päivystämässä keittiölaitteisiin, pesu- ja desinfiointikoneisiin sekä kiinteistön jäähdytyslaitteistoihin ja -laitteisiin liittyvissä tarpeissa. Myös Maarit muistelee yhteistä alkutaivalta lämmöllä. Vaikka asentaja huolsi koko kiinteistön laitteistoja, oli Maaritin mielestä hienoa, että tekijä oli jo valmiiksi paikalla. ”Kyllä sieltä nytkin nopeasti tullaan, ellei olla jo talossa valmiiksi muissa hommissa”, Maarit kommentoi nykyistä sopimusta.
Voimia huolehtii ihmisten hyvinvoinnista kokonaisuutena
Ruokapalveluesimies Maarit Hokkanen on nainen, joka saa asioita tapahtumaan. Päivän yhdeksi kohokohdaksi hän nimeää sen tunteen, kun saa pitkältä tehtävälistalta kaikki päivän askareet suoritettua. Myös kollegoilta saatu palaute, niin myönteinen kuin kielteinenkin, on Maaritille tärkeää. ”Se tuo aina voimaa”, sanoo Maarit pontevasti. Esimiestehtävät ja vaikeidenkin vastuiden kantaminen on aina ollut Maaritille luontainen polku. Maarit kävi jo heti peruskoulun jälkeen suurtalousesimiehen koulutuksen ja päätyi Keski-Suomesta moninaisten ravitsemuspalvelualan työpaikkojen jälkeen Tampereelle Taysin Keskussairaalan ravintokeskukseen esimieheksi.
Alaisia Maaritilla on tällä hetkellä yhteensä 62. Maarit kertoo, että tyypillisestä työpäivästä on ”yli puolet kokouksia ja niiden välissä sitten päivittäisiä johtamiseen liittyviä tehtäviä kuten sairaspoissaolojen kirjaamisia tai sähköposteihin vastaamista”. Voimian kaiken toiminnan ytimessä on vastuun kantaminen ja ihmisten hyvinvoinnista huolehtiminen kokonaisuutena. Maarit edustaa näitä samoja arvoja. Työntekijöidensä mukaan Maarit on ratkaisukeskeinen ja helposti lähestyttävä johtaja. Hänen johtamistyyliinsä kuuluu se, että ”jokaisella työntekijällä on aamulla hyvä fiilis tulla töihin”. Mikäli tälle olisi jotakin esteitä, niihin puututtaisiin Maaritin mukaan heti.
Vastuu tarkoittaa myös valmistautumista kriisitilanteisiin
Suuresta ravintokeskuksesta ei vauhtia ja vilinää puutu. Välillä syntyy myös kriisitilanteita. ”Jos vaikka välinelajittelukone hajoaa, on pakko tehdä työmuutoksia siten, että esimerkiksi esimies jalkautuu kentälle.” kertoo Maarit. Tuolloin mietitään yhdessä työnjohtajien kanssa, miten tulevasta päivästä selvitään siten, ettei äkillinen tilanne vaikuta potilaiden palveluun. Useimmiten minkä tahansa laitteen käyttökatkosta selvitään kuitenkin esimerkiksi kertakäyttöastioiden väliaikaisella käytöllä, työn uudelleen organisoinnilla tai ruoan valmistustapoja muokkaamalla.
Voimian vastuullisuus on helpoin havaita juuri riskeihin varautumisesta. ”Mikäli kokonainen rivistö patoja lähtisi pelistä pois, muuttaisimme ruokalistaa. Tällaisia tilanteita varten meillä on aina vararuokaa säilytyksessä”, selittää Maarit. Maaritin mukaan ravintokeskuksessa on vain yksi laite, jonka epäkuntoisuus aiheuttaisi kaikkein eniten päänvaivaa: ”Onneksi iso pakastin ei ole koskaan hajonnut siten, että se jouduttaisiin tyhjäämään kokonaan.” Tuollaisessa tilanteessa olisi Maaritin mukaan pakko tilata iso pakkaskontti tai MV:n kylmäkärry sairaalan pihaan.
Laadukas ruoka on välittämistä ja huolenpitoa
Taysin Keskussairaalan ravintokeskuksessa jokaiselle asiakkaalle kootaan potilaskortin mukainen yksilöllinen ateria. Näiden lisäksi päivittäin valmistetaan dieettiruokia eli annoksia, joissa on huomioitu ruoka-aine allergiat ja rajoitteet. Jollakin potilaalla voi olla vain 5 raaka-ainetta, jotka sopivat hänelle, mutta myös näistä loihditaan maistuva ja lämmin ruoka täysin ongelmitta. Maarit kertoo, että ravintokeskuksessa toteutetaan myös potilaiden pyyntöjä: ”Jos esimerkiksi syöpäosastolta joku haluaa aamiaiseksi munakkaan, niin totta kai sellainen valmistetaan.” Silloin tällöin tarjottimen mukana voi tulla pieni viestilappu, jossa kiitetään ihanasta ruoasta. Ravintokeskuksen tiimi ei kohtaa asiakkaita kasvotusten, mutta tekee päivittäin kaikkensa, jotta se olisi houkuttelevaa, hyvää, ravitsevaa ja edistäisi parantumista.
Ravintokeskuksen omien laatustandardien lisäksi myös alalta ja asiakkailta tulee enenevissä määrin uudenlaista painetta. Ihmiset matkustavat paljon ja perinteisten suomalaisten ruokien rinnalle halutaan elämyksiä, makuja ja mausteita. Ulkomaiden vaikutteiden lisäksi sairaalan henkilökunta ja potilaat vierailevat myös muissa sairaanhoitopiireissä Suomen sisällä. ”Odotustaso ja vaatimukset alan standarditasoa kohtaan nousevat ja kehittyvät jatkuvasti”, kertoo Maarit. Kehitysaskeleiden ei kuitenkaan tarvitse aina olla isoja ja näyttäviä. ”Meidän potilaillemme voi olla erityisen hienoa esimerkiksi se, että voi itse leikata leivän, ja että se on lämmintä ja tuoretta.” Maarit tarkentaa. Myös henkilöstöravintola Puhdissa asiakkaat leikkaavat leivät itse.
Merkittäviä muutoksia helmikuussa 2021
Voimian Taysin keskussairaalan ravintokeskus uusitaan täysin ja se on neliömäärältään lähes puolet pienempi kuin nykyinen. Selittävä tekijä koskee ruokien valmistuspaikkaa. Kaikki potilasruoat valmistettiin aiemmin Keskussairaalan ravintokeskuksessa, nyt sinne jää ainoastaan dieettiruokien valmistus. Muut ruoat valmistetaan Nokialla sijaitsevassa Pitkäniemen ravintokeskuksessa, josta ne kuljetaan CC ruokina 3 kertaa viikossa Keskussairaalan ravintokeskukseen. Kylmänä tulleet annokset asetetaan viilennetyille tarjottimille, jotka taas laitetaan ruoankuljetusvaunuihin. Kuljetusvaunuihin tankataan hiilidioksidia, joka pitää vaunun kylmänä siihen saakka, kunnes se kytketään osastolla lämpiämään. Jokainen osasto voi nyt itse päättää, mihin kellonaikaan osastolla ruokaillaan. Nyt kaikilla osastoilla voidaan syödä esimerkiksi kello 11.30, kun aiemmin viimeiset saivat lounaan vasta 12.30. Tämä on jälleen yksi niistä kehitysaskelista, joka ollaan otettu juuri potilaiden hyvinvoinnin edistämiseksi.
Myös keittiön henkilöstön arki muuttuu. Helmikuun ensimmäisestä päivästä lähtien ensimmäinen kokki tulee töihin jo kello 4.45. Dieettiruoat valmistettiin aikaisemmin lämpimässä tilassa, kun nyt ne tehdään topatuissa työvaatteissa kylmäkeittiössä. Uusista tiloista löytyy myös tuotevälityskylmiö, valmisruokakylmiö, astiakylmiö, kylmäkeittiö sekä tietenkin elintarvikkeiden säilytyksessä käytettävät kylmä- ja pakkastilat. Ruoanvalmistuksen kylmäketju on muuttunut ja se huomioidaan kaikissa työvaiheissa. Koko talo onkin jatkuvassa muutoksessa. Maarit kertoo, että jotakin kehitysprojektia ollaan aina edistämässä, jotakin rakennetaan ja jotakin puretaan. 2023 syksyllä Pitkäniemen sairaalan potilaat tulevat siirtymään Taysin kampukselle työn alla olevaan uuteen rakennukseen.
Suurten kokonaisuuksien hallintaa
”Ammattitaitoinen henkilökunta on aivan avainroolissa, kun puhutaan tällaisten valmistus- ja jakeluvolyymien hallinnasta”, kertoo Maarit. Yksi tärkeä asia on valmistusmäärien seuranta. Menekin ja hävikin analysoinnin perusteella tehdään valistuneita päätöksiä siitä, valmistetaanko kutakin ruokaa 105kg vai 120kg. Tulevaisuus tuo tähänkin uusia haasteita, sillä ennakkoon tehdyissä tilauksissa ajantasaista potilasmäärää ei koskaan tiedetä täysin ennakkoon. Uudet haasteet on Maaritin mukaan tehty voitettaviksi.
Taysin Keskussairaalan ravintokeskuksen kaltaisessa suuressa ravintokeskuksessa on Maaritin mielestä tärkeää, että laitteille ja laitteistoille on voimassa oleva huoltosopimus. Näin taataan laitteiden ja laitteistojen toimintavarmuus myös jatkossa. ”Kun kaikki laitteet käydään kerralla läpi, niin kyllähän siinä tulee ilmi vikoja, mitä ei olla aikaisemmin huomattu”, kertoo Maarit. Myös toimivassa laitteesta voi Maaritin mukaan olla jotakin ongelmallista, mikä heikentää laitteen toimintaa tai lisää kulutusta. ”Kovalla käytöllä olevien laitteiden vikatilanteet vähenevät, kun laitteet on ennakkohuollettu”, tiivistää Maarit. Voimian kokoisessa ravintokeskuksessa ennakkohuollot ovatkin lähestulkoon pakollinen asia. Maarit kertoo myös, että tilatut huollot saa pääsääntöisesti aina nopeasti: ”Siellä tiedetään, että soitettaessa ollaan oikeasti tiukassa paikassa ja sieltä tullaan silloin nopeasti. Vielä jälkeenpäin huoltomiehet käyvät sanomassa, että hän nyt samalla korjasi tuon toisenkin laitteen, että teetkö siitäkin vielä palvelupyynnön. Tällaista joustavuutta on molemmin puolin”, Maarit kuittaa yhteistyön eduista tyytyväisenä.
Ammattikeittiöpuolen työnjohtaja Aki Virola:
”Yksi tärkeimmistä syistä, miksi Pirkanmaan sairaanhoitopiiri ja MV-Jäähdytys ovat jo pitkään tehneet yhteistyötä, on meidän reagointiaikamme. Asentajamme saa ripeästi paikan päälle ja myös laitteet kunnostetaan nopeasti. Voimian ravintokeskus on yksi Pirkanmaan suurimmista keittiöistä ja erityisesti näillä volyymeillä yhteistyökumppanin palvelunopeus tarkoittaa joko merkittäviä etuja tai sen puuttuessa, merkittäviä haittoja asiakkaillemme.
Olemme Maaritin kanssa vanhoja tuttuja jo oman asentajataustanikin vuoksi. Tulemme todella hyvin juttuun ja kommunikaatio on avointa ja sujuvaa. Kierrätän Taysilla tarkoituksella vain rajattua asentajatiimiä, jotta iso talo ja sen laitteet tunnetaan oikeasti hyvin. Tuttuja kasvoja on myös helpompi lähestyä, antaa palautetta ja pyytää apua myös muissa askarruttavissa asioissa.”
Lue lisää terveydenhoitoyksiköiden palveluista tai ammattikeittiöiden huoltopalveluista!