Campusta

Ari Särkkä on kiinteistöpalveluiden rautainen ammattilainen.

Palvelualttius: Ratkaiseva tekijä kilpaillulla kiinteistöhuoltoalalla

Kiinteistönhuolto on toimiala, joka vaatii monipuolisuutta, nopeaa reagointikykyä ja valmiutta tarttua erilaisiin haasteisiin. Kiinteistössä voi tapahtua odottamattomia asioita milloin tahansa. Olipa kyse sitten teknisestä vikatilanteesta tai äkillisestä siivoustarpeesta, nopea reagointi on tärkeää asiakastyytyväisyyden ylläpitämiseksi. Campusta on vastannut tähän haasteeseen jo toistakymmentä vuotta. Kulissien takana onnistuneita asiakaspalvelutilanteita on usein luomassa Ari Särkkä, joka vastaa Campustan kiinteistönhuollon työnjohdosta yli 20 vuoden työkokemuksella.

Laajat palvelut yhden katon alta

Campusta on Pirkanmaalla toimiva monialayritys, joka tarjoaa niin siivous-, muutto-, vahtimestari- kuin AV-palveluita. Yrityksen pääasiallinen toimiala kuitenkin on kiinteistöhuollon parissa.  ”Campusta vastaa siitä, että asiakkaan arjen perustoiminnot ovat kunnossa”, Ari tiivistää. Campustassa näppärää onkin se, että asiakas saa kaikki kiinteistöpuolen palvelut samalta toimijalta. Laajat palvelut mahdollistavat sen, että eri yksiköiden vuorovaikutus keskenään on helpompaa ja toiminta sulavoituu. ”Esimerkiksi siivoojan on huomatessaan helppo ilmoittaa hiekoittamattomasta alueesta kiinteistöpuolelle ja toisin päin”, Ari kertoo.

Suurelle yleisölle vielä tuntematon

Campustan juuret juontuvat Tampereen yliopistoon, jossa se oli vuoteen 2020 asti yliopiston sisäinen huoltoyhtiö. Vapaille markkinoille yritys laajeni vasta muutama vuosi sitten.  Campusta kasvaa vauhdikkaasti, mutta markkinointi- ja myyntijohtaja Kalle Mäkinen korostaa, että kasvu tehdään omien arvojen ehdoilla. Tällä hetkellä Campustan hoitovastuulla on yli 300 000 neliötä, mikä kertoo kasvusta ja kokemuksesta. Laadusta ja pienen yhtiön ketteryydestä ei kuitenkaan olla valmiita tinkimään. Tämän ovat huomanneet myös asiakkaat, ja he ovatkin kehuneet toimintaa hyvin ripeäksi ja luotettavaksi. ”Meille ei ole liian pientä tai suurta työtehtävää hoidettavaksi”, Kalle toteaa.


Myynti- ja markkinointipäälliköllä, Kalle Mäkisellä, on suuri vastuu laajentaa Campustan asiakaskuntaa hallitusti.

Yhteistyöllä onnistuu

Arin mukaan erityisesti haastavampien palvelupyyntöjen maaliin saattaminen jää mieleen. Jokainen palvelupyyntö on oma pieni projekti, jota lähdetään ratkaisemaan tekemisen meiningillä. Erityisosaamiseen tarvitaan myös kumppaneita oman toiminnan tueksi. Esimerkiksi jäähdytyslaitteiden vikatilanteet, tarvitsevat yleensä asiantuntijan apua. ”MV-Jäähdytys pystyy nopeasti reagoimaan ja tarjoamaan vianetsintää sekä korjauspalveluita” Ari toteaa.

Arin työ jatkuvaa ongelmanratkaisua, jossa monipuolinen kiinteistöhuollon tausta on eduksi.

MV-Jäähdytys toimii Campustan alihankkijana ja huoltaa esimerkiksi keittiölaitteet, ilmalämpöpumput ja suuret jäähdytyskoneet. Ari korostaa MV-Jäähdytyksen parhaimmiksi puoliksi sen laajat resurssit, ammattilliset kyvykkyydet ja kommunikoinnin vikatilanteissa.  ”MV-Jäähdytyksen huoltoasentajilla on jäätävä ammattitaito”, Ari tiivistää. 


MV-Jäähdytys huoltaa Campustan hallinnoimissa kohteissa mm. jäähdytysjärjestelmiä, ilmalämpöpumppuja ja keittiölaitteita.

Ari kehuu pienemmän yrityksen eduiksi sen, että kanssakäyminen on helpompaa ja käytännössä jokaisen työntekijän tuntee. ”Yksilöt eivät huku tänne ja jokainen saa toteuttaa sitä, missä tuntee itse olevansa hyvä”, Ari toteaa. Ensimmäisenä vuonna Campustalla aikaa kului teknikkojen ja heidän kykyjensä tunnistamiseen. Teknikkojen vahvuudet ja niiden hyödyntämisen Ari oppi puhtaasti työskentelemällä heidän kanssaan. Hän saa kiitosta alaisiltaan, ettei ole jäänyt vain kaukaiseksi toimistoukoksi, vaan tulee edelleen kentälle aktiivisesti auttamaan. 

Ari tuntee tiiminsä ja osaa hyödyntää sitä.

Raha ei aina ratkaise

Arin mukaan kiinteistönhuoltoala on yleisesti muuttunut hektisemmäksi. Kilpailu muiden yritysten kanssa on kovempaa, kun palveluita kilpailutetaan yhä useammin. Asiakkaat arvostavat hinnan lisäksi entistä enemmän palveluiden nopeutta ja kommunikointia asiakkaan suuntaan esimerkiksi palvelupyyntöjen ratkaisuista. Asiakaspalvelun arvostuksen kasvaessa alalle on tullut myös useita pienempiä toimijoita, joiden palvelualttius on isoja yrityksiä parempi.

Ari tietää, että MV-Jäähdytyksen nopeuteen voi luottaa.

Ari tietää asiakkaidensa tarpeet ja osaa vaatia myös alihankkijoilta mutkatonta palvelualttiutta. Erityisesti MV-Jäähdytyksen tarjoamien palveluiden nopeus kerää Arilta kiitosta. MV-Jäähdytyksen varaston laajaa kylmäaine- ja jäähdytyskomponenttivalikoima takaa nopeat huollot vikatilanteissa. MV:n tehokkaiden ja laajojen hankintakanavien kautta myös harvinaisemmat komponentit ja varaosat saadaan tilattua nopeasti.