Helsingin Koskelassa huoltomies putsaa viimeisiä talven hiekkoja kävelytieltä Koskikodin pihalta. Koskikoti on mielenterveyskuntoutujien palvelutalo, jonka tärkein tehtävä on palvella asukkaitaan mahdollisimman hyvin ja tehdä samalla ehkäisevää mielenterveystyötä. Rento ja palveluhenkinen henkilökunta pitää huolen siitä, että asukkaat viihtyvät ja saavat arvoistaan palvelua.

Koskikoti

Kuvassa on osa palvelutalo-Koskikotia

Koskikoti on yksi kuudesta Niemikotitalojen palvelutaloista. Aleksi Sutinen toimii Niemikotitaloilla isännöitsijänä ja on suuressa roolissa mahdollistamassa asumisen myös niille, joille se ei olisi muuten mahdollista. Hän oli aiemmin töissä huoltomiehenä ja näki isännöitsijän työn läheltä. Innostus isännöintiin heräsi ja Aleksi on jatkanut samalla polulla lähes kahdeksan vuotta. Kiinteistöalalta kokemusta on kertynyt puolestaan jo yli 10 vuotta. Työ palvelutalossa on Aleksille merkityksellisempää kuin perinteinen vuokrakiinteistöjen isännöinti.

Aleksi Sutinen Koskikodin keittiössä

Aleksi pitää Niemikodin palvelutalot kunnossa

Palvelutalon isännöinti eroaa merkittävästi tavallisesti vuokrakiinteistöstä

”Palvelutaloissa isännöitsijällä on enemmän liikkumavaraa kuin tavallisissa vuokrataloissa. Kiinteistönhoidon, kuten remontit, saa suunnitella laajemmin, kun tavallisen vuokratalon puitesopimuksia ei ole”, Aleksi kertoo. Projektit voidaan suunnitella laatu edellä, kun yhtiön tavoitteena ei ole saada voittoa toiminnastaan. Vuokratalossa isännöitsijä on tekemisissä asukkaiden kanssa, kun taas palvelutalossa isännöitsijä on kontaktissa vain ammattilaisten kanssa. Aleksi kokee tämän mielekkääksi: ”Keittiöhenkilökunta osaa esimerkiksi tilata tarvittaessa huoltomiehen itse, joka helpottaa työtaakkaani paljon.”

MV-Jäähdytyksen huoltotarra keittiölaitteessa

Keittiölaitteissa oleva huoltotarra kertoo laitteen huoltohistoriasta. Se sisältää puhelinnumeron, johon on helppo soittaa tarvittaessa, esimerkiksi laitteen rikkoutuessa

Elinkaaren hallinta kuuluu olennaisesti isännöitsijän rooliin. ”Olen huomannut, että kaikkien laitteiden vuosihuollot kannattaa tehdä samalla toimijalla. Näin vältytään tietokatkoksilta ja huoltojen sopiminen on helpompaa”, Aleksi kertoo. Isännöitsijälle on tärkeää, että huoltokumppani on nopeasti tavoitettavissa. Aleksi ei ollut tyytyväinen aiemman huoltokumppaninsa palvelun laatuun ja päätyi pari vuotta sitten vaihtamaan MV-jäähdytykseen. Aleksi toteaa: ”Keittiöhenkilökunta ei ole juurikaan soitellut perään, mikä kertoo huoltopalvelun olevan nyt kunnossa.”

Koskikodin keittiö

Koskikodin keittiö on juuri remontoitu ja loputkin keittiölaitteista asennetaan pian

Homma toimii, kun puhelin ei soi

Aleksin työ vaatii vahvaa luonnetta. Yleensä puhelin soi, kun jokin asia ei ole kunnossa. ”Vuosien varrella olen oppinut reagoimaan erilaisiin palautteisiin ja tunnistamaan, mitkä tehtävät vaativat välitöntä reagointia ja mitkä eivät”, Aleksi kertoo. Aleksin mukaan asuntojen hallituksilta saa välillä positiivista palautetta ja hän tunnistaa hyvin itse, milloin homma menee maaliin. Tärkeintä on olla itse kartalla ja pitää langat omissa käsissä.

Koskikodin keittiö

Koskikodin keittiölaitteistoa

Aleksille luottamus on tärkeä osa huoltokumppanin valintaa. ”Kun tilaan ammattilaitteisiin huoltopalvelua, odotan, että myös palvelu on korkealaatuista”, Aleksi kertoo. Varsinkin kovassa käytössä ja kuluttavassa ympäristössä olevat ammattikeittiölaitteet kaipaavat korkealaatuista huoltoa. Aleksin mielestä MV-Jäähdytyksen vuosihuoltosopimus sopii juuri tällaiseen ympäristöön ja helpottaa arkea huomattavasti.

Tutustu tästä MV-Jäähdytyksen ammattikeittiöratkaisuihin.