Satamaan lipuu kookkaita laivoja ja valkoiset lokit tekevät komeita kaarteita kirkkaasti paistavaa aurinkoa vasten. Pitkän, punatiilisen rakennuksen seinään nojaa polkupyörä. Se kuuluu Seaportin hotellinjohtaja Marika Karjalaiselle, joka polkee reippaasti töihin joka ikinen aamu.

Hotelli seaport
Turun satamassa sijaitseva hotelli Seaport
on monen laiva- ja työmatkailijan kantapaikka. Hotellinjohtaja Karjalainen on viihtynyt talossa jo vuodesta 2000. ”Tulin alun alkaen tänne työharjoitteluun, mutta silloinen johtaja totesi, ettei päästä minua lähtemään”, Marika nauraa. Siitä alkoi nykyisen Seaportin tarina.

Lomakohteena Turku

 

”Saamme positiivista palautetta aamupalasta ja huoneista – ja aivan erityisesti lämminhenkisestä palvelusta ja kotoisasta tunnelmasta”, Marika kuvailee. Satamahotellin meren läheinen sijainti ja rauhallisuus vetoavat moniin. Seaport on edullinen vaihtoehto keskustan majoituskohteisiin verrattuna, kuitenkin siitä on lyhyt matka Ruissalon luontomaisemiin, Turun linnaan, Logomon konsertteihin, Gatorade -hallin jääkiekkopeleihin sekä jokirannan idyllisiin kahviloihin ja jokilaivaravintoloihin.

Marika Karjalainen Hotelli Seaport

Tämä punatiilinen rakennus on vanha tullimakasiini, joka muokattiin vuonna 1985 hotelliksi. Nyt hotellista löytyy 77 huonetta, 3 sviittiä, suurempia kokoustiloja ja pienempiä kabinettejä sekä tietenkin asiakassaunat. Heti aulasta löytyvä gastropub tyylinen ravintola tarjoaa hotelliaamiaisen lisäksi lounasta, drinkkejä ja iltaisin à la carte annoksia. ”Menu ja henki ovat rentoa ja rouheaa - meille on helppo tulla”, Marika kertoo. ”Meillä on kanta-asiakkaita, joista osa on käynyt meillä jopa 15 vuotta putkeen”, Marika hymyilee. Se lämmittää mieltä. 

Yhteistyötä MV-Jäähdytyksen kanssa jo Enertestin ajoilta


MV-Jäähdytys on huoltanut hotelli Seaportin ilmastoinnin jäähdytyslaitteet, kylmä- ja pakkastilat sekä ammattikeittiölaitteet jo vuosien ajan. Pitkän historian siivittämänä Marika uskaltaakin suositella MV-Jäähdytystä kenelle tahansa, jolta löytyy keittiö- tai jäähdytyslaitteita.

hotelli seaport


”Kysyin henkilökunnaltamme muistoja MV-Jäähdytyksen huoltomiehistä ja kaikki antoivat pelkästään positiivista palautetta”, Marika kertoo iloisesti. Aivan erityisen tärkeää hotellille on ollut 24/7 päivystys, josta saa huoltomiehen paikalle päivään ja kellonaikaan katsomatta. ”Lauantaina tai sunnuntaina, kun on yksin vuorossa, kyllä se tilanne täytyy ratkaista hyvin nopeasti”, Marika toteaa. Päivystyspalvelu on tuonut henkilökunnalle mielenrauhaa. 

hotelli seaport

Hotellinjohtajalla on paljon hyvää sanottavaa MV-Jäähdytyksestä: ”Hommat hoidetaan aina loppuun asti eikä mitään jää roikkumaan. Laitteet laitetaan kerralla kuntoon niin, että ne myös pysyvät kunnossa”, Marika jatkaa. Luotettavuuden lisäksi myös kommunikoinnin merkitys korostuu. ”Asiakkaalle ei voi puhua kovin teknistä kieltä, MV-Jäähdytyksen miehet osaavat hyvin kääntää kaiken ymmärrettävälle suomen kielelle”, henkilökunta kertoo.

Esimies johtaa esimerkillään


Hotellinjohtajan tärkein tehtävä on pitää langat käsissään. Hän vastaa talous- ja työvoimasuunnittelusta, hinnoittelusta, kysynnän ennakoinnista ja kontrolloinnista, laadun tarkkailusta sekä sopimuksista ja niiden kilpailutuksista. Myös isoimmat ongelmatilanteet lankeavat johtajan vastuulle. ”Yhtenä päivänä palohälyttimet soivat lakkaamatta”, Marika muistelee. Sireenien vika paikannettiin lopulta likaantuneeseen ilmaisimeen, mutta samalla paljastui myös muuta taloteknistä ongelmaa. ”Olin vapaalla, mutta puhelimeni soi taukoamatta”, Marika kertoo. sviitti hotelli seaport


Hotellinjohtajan mukaan työnkuva tuo mukanaan myös vastuun, joka on kannettava. ”Ei johtaja katso pois, silloin kun henkilöstöllä on hätä”, Marika selittää.

seaport sviitti

Seaportissa on Marikan mukaan loistava porukka: ”Koko henkilökunta on meillä poikkeuksellisen kovalla työmoraalilla varustettua”. ”Minäkin autan ihan yhtä lailla ravintolassa ja respassa kuin muutkin työntekijämme”, Marika kertoo. Yhteen hiileen puhaltaminen on pitkäaikaisen henkilöstön salaisuus. ”Henkilöstömme vaihtaa automaattisesti viitosvaihteelle, kun sen aika tulee”, Marika kertoo. Tiimistä ja työstä hypätään nopeasti toiseen, jotta asiakkaat saadaan palveltua parhaalla mahdollisella tavalla. 

hotelliseaport sauna

Seaportilla puhumme sekunnin skannauksesta

 

”Meillä on termimme intuitiivisille asiakaspalvelutaidoille, puhumme sekunnin skannauksesta”, Marika paljastaa. Se tarkoittaa sitä, että hotelli Seaportin henkilökunta saa nopeasti kiinni, kuinka mikäkin asiakaskohtaaminen tulee ottaa haltuun. Jos tunteet käyvät kuumana, silloin rauhoitetaan tilanne. Jos kielimuuri tulee vastaan, otetaan käyttöön piirustuskynä tai puhelimen käännösapplikaatio. Henkilökunta skannaa myös tilanteen vaatiman viestinnällisen tunnelman; osaa asiakkaista teititellään, osan kanssa heitetään huulta. 

seaport marika karjalainen


”Nautin tästä työstä, koska jokainen päivä on erilainen”, Marika kertoo. Hotellielämä vaatii elämännälkäisen luonteen. ”Paineen ja kiireen alla olemme parhaimmillamme”, Marika kuvailee. Lopuksi Marika kehottaa astumaan rohkeasti värikkään talon ovista sisään: ”Seaport on rentoutumisen satama, jonne kaikki ovat tervetulleita!”